Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs
Thursday, November 8, 2012

:: Minggu Masak ::

yuhuu...
saya update lagi
wah!
rajin kan?

tengok pada tajuk
sah-sah saya nak berceloteh pasal masak-masak
memang betullah tu

tahun ni agaknya memang tahun memasak kut untuk saya
dah macam-macam saya cuba
cumanya sekarang ni
saya lebih berjinak-jinak memasak kuih-muih, kek dan manisan

okey berbalik pada cerita asal
minggu lepas
sepanjang minggu
kerja saya asyik main masak-masak
asal petang aje
mesti saya akan berada di dapur
kalau tak petang pun
malam
kerja saya asyik sepahkan dapur mak

kat Tapah ni
susah sikit nak cari tempat jualan bahan bakeri
(ada tu ada, tapi tak banyak pilihan)
jadi dengan jasa baik seseorang
(kredit untuk Aidah Hamat)
saya jumpa kedai kat bawah ni


Bake With Yen Sdn. Bhd.
kat Ipoh tempatnya
sinilah tempat saya selalu bertapa
(adalah dua kali sebulan)
rambang mata betul bila pergi sini
rasa macam nak beli satu kedai
melampau kan?

dekat sini
barang-barangnya boleh tahan
berpatutan sangat
bagi saya
jauh lebih murah dari kedai-kedai lain
dan disebabkan lubuk yang dicari sudah dijumpai
makin banyaklah resipi-resipi yang bermain di kepala

jom tengok apa yang sempat saya buat
minggu lepas
layanzzz...


ini apam polkadot dan agar-agar cendol
apam polkadot tu saya buat
tak ada apa isi pun kat dalam tu
kosong semata-mata
agar-agar cendol tu pula
mak yang buat
tak tahulah kenapa jadi warna gitu
agaknya terlebih taruh gula merah kut


ini pula
strawberry chocolate rose
dibuat khas atas permintaan mak
kata mak dia nak perasa strawberi
rasa strawberi tu dekat yang warna pink tu tau
bukan kat dalam dia
sebab yang ni saja aje
nak buat ade warna-warna lain selain coklat


yang ni pula
blueberry chocolate shell
dalam dia ada filling blueberry
kata Adan
dia lebih suka yang ni daripada yang lain-lain


ni limited edition
untuk yang strawberry rose tu
hanya ada tiga tu aje
(semuanya saya pakat kasi mak dan Adan)
yang chocolate rose tu pula
kalau tak salah
hanya ada dalam 8 ke 9 biji
yang ni khas untuk saya
(kalau coklat, saya suka yang kosong)


dan ini
3 bekas untuk 3 keluarga
1 untuk keluarga pak su saya
1 untuk keluarga tok saya
dan 1 lagi untuk keluarga sayalah :)


ni pulak
puding dan dadih

atas sekali tu
puding karemal
saya yang buat
tapi tak berapa cantik
dan rasanya
aduhai...
manis siot
lepas ni kalau buat
harus dikurangkan kadar penggunaan gula

yang nombor 2 tu pula
puding koktail
resipi yang saya belajar daripada Aleya Anessa
dah banyak kali dah buat
sebab keluarga saya sangat suka itu puding

yang nombor 3 dan 4 tu
mak yang buat
dadih cappuccino dan mangga
sangat sedap
elok aje lembut


dan ini pula
kuih puteri ayu
kuih kedua yang saya buat sendiri
lepas kuih buah Melaka
(cupcakes dan apam polkadot tu bukan kuih kan?)

saya memang suka kuih ni
tak sangka sekarang dah boleh buat sendiri
buatnya pun bukan susah mana rupanya
senang aje
nanti-nanti nak buat lagi

itulah aktiviti main masak-masak saya sepanjang minggu lepas
minggu ni kelas memasak tutup
malas sebenarnya
minggu depan ajelah bukak balik
itu pun kalau ada mood
hehehe...

seronok rupanya memasak ni
ada satu rasa puas
puas sebab benda yang dimasak menjadi
puas sebab ada yang nak makan
puas sebab skill memasak dah makin naik setangga lagi
harapnya saya akan terus belajar dan belajar
insya-Allah...

 free glitter text and family website at FamilyLobby.com

3 gosip-gosip:

cik tien said...

makcik...!!! jeles gilerrrrr!!!!!! tunggulaaa aku free nanti aku ikut jejak hang naaaa... huhuhuhu

cik tien said...

makcik...!!! jeles gilerrrrr!!!!!! tunggulaaa aku free nanti aku ikut jejak hang naaaa... huhuhuhu

Hafirda Afiela said...

cik tien: hehehe... pelan-pelan mak cik, aku pun masih belajar lagi, menyesal pulak dulu-dulu tak belajar dengan abah...