Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs
Tuesday, September 8, 2009

Bila Lama Tak Jumpa

Sabtu, 5 September 2009
seperti yang dirancangkan
saya selamat mendarat di Pandan Indah
rumah pak cik dan mak cik saya
yang dah hampir lima bulan tak dijengah :-)

memandangkan masih berada di bulan puasa
petang baru saya bertolak ke sana
sampai saja di sana
mak oi, disambut macam saya ni anak menteri
(adik-adik saudara yang sambut)
mungkin sebab lama tak jumpa agaknya

rupa-rupanya saya langkah kanan
mak cik dan pak cik sedang sibuk buat persediaan
persediaan nak menjamu rakan-rakan adik saudara saya berbuka
meriah betul
saya yang tak tahu nak buat apa
hanya tolong potongkan buah

sebenarnya...
bukan ini topik utama yang nak diceritakan
kali ni saya nak berkongsi cerita
tentang amoi kecik kat bawah ni...

nama amoi kecik ni Nur Asyura Hazwani
saya panggil Syuya aje
sepanjang saya berada di sini selama dua hari
geli hati betul dengan gelagat amoi kecik ni
mana tidaknya...

pertama sekali
masa saya sedang khusyuk potong buah
dia cakap dengan saya

"awak tidur sini tau"

perkataan awak tu saja dah buat saya tersenyum
namun sebab nak tahu kenapa
saya tanya dia

"kenapa nak suruh kita tidur sini?"

dia jawab

"kita takut kita rindu kat awak"

ternganga kejap saya dibuatnya
saya tanya dia lagi

"rindu? kenapa nak rindu? Syuya kenal ke siapa kita?"

dia diam
lama...
lepas tu

"tak kenal... awak siapa ya?"

saya dah sakan ketawa
aduh budak ni
memang lawak

yang kedua pula
dia ni asyik nak ajak saya main masak-masak
yang lawaknya
dia nak jadi mak
dan saya disuruhnya jadi kakak
(maksudnya anak dialah)
saya yang malas nak bergaduh dengan dia
layan aje
ikut aje apa yang dia suruh
entah berapa kalilah
saya dan dia memasak
ada aje benda yang dia nak buat main
habis sudip dan mangkuk mak cik saya
dikebasnya
nasib baik mak cik saya tak mengamuk

ketiga
dia nak jadi cikgu
saya disuruhnya jadi murid
diajarnya saya ABC dan mengeja
tiba-tiba saya rasa macam saya di sekolah tadika
mengembalikan nostalgia betul

ini baru sorang
ada lagi tiga orang tu
kalau nak diceritakan pun
entah bilalah nak habisnya
lain kali saya kongsi lagi ya

buat Cik Zaini dan Cik Eda
terima kasih banyak-banyak
kenyang betul :-)

buat Mohd Zulhelmi
semoga berjaya dalam percubaan PMR

buat Awin dan Akim
jangan nakal-nakal tau
nanti ada masa
Kak Intan datang lagi

buat Syuya
nanti kita main masak-masak lagi ya

buat semua
saya seronok sangat cuti hujung minggu kali ni
terhibur :-)

0 gosip-gosip: