Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs
Sunday, March 9, 2008

Jelebu

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Kali ini saya ingin berkongsi kisah saya dan beberapa orang rakan di Jelebu bagi mengikuti Program Anak Angkat dan Keringat Bakti yang dijalankan oleh pihak kampus. Dalam banyak-banyak budak tahun 3, hanya kami berempat saja yang terlibat. Yang lainnya semua budak tahun 1 dan 2 (kalau tak salah). Em pada awalnya cuak juga bila memikirkan siapalah keluarga angkat saya. Tapi apabila sampai saja di rumah keluarga angkat saya, mak oi! Sambutannya mengalahkan nak sambut menantu hahaha... Banyak sangat mak angkat saya tu masak. Nasib baik kami berempat (setiap satu rumah diberi 4-5 orang anak angkat), kalau tak jawabnya... kenyanglah tong sampah. Lepas makan dan berehat sambil berborak-borak, apa lagi... tidurlah!
Hari kedua, pagi-pagi lagi kami dah bangun. Mandi air kolah. Sejuk tak ingat. Nasib baik saya dah biasa (rumah tok saya di kaki bukit Cameron-sejuk gak air dia). Dalam biasa-biasa tu, menggigil jugaklah. Dah selesai semua, kami bersarapan, mak angkat saya tu hidangkan nasi goreng (pedas betul-kesian kat Anne) dan cucur pisang (Mek Sue asyik kata menyesal sebab tak bawak bekal-sedap betul). Bila perut dah kenyang, mata mulalah mengantuk, tapi tak boleh tidur... banyak kerja lagi yang perlu diselesaikan. Kami semua berkumpul di dewan utama dan diagihkan tugas untuk mengecat dua buah bangunan di situ. Habislah dengan baju-baju pun kena cat. Pada sebelah malam, kami dan mak angkat pergi menonton persembahan yang dianjurkan oleh pihak kampus (Program Merakyatkan Seni). Hari yang paling penat, balik dan terus tidur.
Hari ketiga, kami dah nak balik. Berkemas apa yang patut. Baru nak mula rapat dengan cucu-cucu mak (merangkap anak buah) yang datang menziarah-sekejap sangat. Masa untuk bertolak balik ke kl pun tiba. Mak nangis... sedihnya. Namun kami terpaksa balik jugak. Insya-Allah ada rezeki dan masa terluang, saya pasti akan ke sana lagi. Memulakan satu perhubungan yang baru ingin bermula. Terima kasih mak atas layanan dan kasih sayang yang cuba mak berikan.
p/s: Gambar, nanti saya lampirkan ya. Tak boleh nak masukkan pulak.

0 gosip-gosip: